F1 Tech: Wat zit er achter de vleugelproblemen van Red Bull?

2021-11-29 11:07:16 By : Mr. Alex Chen

Na de laatste vrije training op het Circuit of the Americas ontdekte Red Bull een haarscheurtje in de achtervleugel van de RB16B van Max Verstappen. Voor de start van de kwalificatie moesten de monteurs op het laatste moment hard werken. Een pak van dezelfde stof in Mexico. Na schade opgelopen in de derde training, zagen we voor en zelfs tijdens de kwalificatie dat er aan beide Red Bulls flink gesleuteld werd. Verstappen en teamgenoot Sergio Perez werden met duidelijk zichtbare, tijdelijke aanpassingen de baan op gestuurd. De problemen werden opgelost met supersterke tape, genoeg om de kwalificatie af te maken. In de avond voor de race zouden er meer permanente wijzigingen kunnen worden aangebracht.

Hoewel de problemen met de vleugel tijdens twee opeenvolgende races kunnen wijzen op een groter elementprobleem, lijken het twee volledig gescheiden problemen te zijn. We duiken dieper in de materie. 

Sergio Perez, Red Bull Racing RB16B

Het hobbelige asfalt van het Circuit of the Americas leek de boosdoener te zijn voor de scheuren in de onderste hoofdplaat van de achtervleugel. Het team moest een kijkoperatie uitvoeren en de vleugel (rode pijlen) verstevigen met ultrasterke 'bandages'. Dit laat maar weer zien hoe nauw de teams alle onderdelen van de auto in de gaten moeten houden om mogelijke problemen te voorkomen. Het roept ook de vraag op hoe ver de teams de grenzen verleggen om de prestaties te verbeteren, terwijl ze ook op zoek zijn naar duurzaamheid. Elke extra investering is een nadeel vanwege het budgetplafond.

Red Bull was niet het enige team in Austin dat door de hobbels in de problemen kwam. Fernando Alonso stopte met de race vanwege een kapotte achtervleugel.

Achtervleugel Sergio Perez, Red Bull Racing RB16B

De problemen die zich in Mexico aandienden waren van een ander kaliber. Red Bull haastte zich om reparaties uit te voeren aan de rand van de bovenklep (rode pijl) en de lamellen van de eindplaat (blauwe pijl). Deze versie van de eindplaat maakt al heel lang deel uit van Red Bull's arsenaal met hoge downforce, maar is nog niet eerder in Mexico gebruikt. Het team had bij het eerste gebruik wat kinderziektes, waarschijnlijk veroorzaakt door de nauwe verbinding tussen de eindplaat en de lamellen. 

Het Autodromo Hermanos Rodriguez vormt een zware uitdaging voor de auto's. De baan wordt met maximale downforce gereden, maar tegelijkertijd heeft de baan een zeer lang recht stuk waar hoge snelheden worden bereikt. De maximale druk op de vleugel in Monaco, waar zo'n versie voor het laatst is gebruikt, is niet te vergelijken met de druk die hij in Mexico zal doorstaan. Bovendien zijn de krachten veel extremer tijdens het gebruik van DRS in Mexico.

Red Bull bevestigde eerder dat de problemen in Austin en Mexico niets met elkaar te maken hadden. Teambaas Christian Horner zei over de tekortkoming van afgelopen weekend: “Het was een heel ander deel van de vleugel. Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. De jongens hebben geweldig werk geleverd door een aanpassing te maken en de vleugels hebben dit weekend perfect hun werk gedaan. ”

Red Bull Racing RB16B van Sergio Perez met een gebroken achtervleugel

Het probleem kwam aan het licht na VT3, legt hij uit: “We zagen dat er een reparatie nodig was. Uit voorzorg hebben we wijzigingen aangebracht aan alle vleugels die nog in ons zwembad zaten. De vleugels zijn van beide auto's gehaald en we hebben de beste elementen uit het zwembad samengevoegd en op de auto's geplaatst. Eerder in het weekend moesten we een vleugel afschrijven na de crash van Checo op P1.”

De problemen zullen naar verwachting niet terugkeren tijdens de komende race in Brazilië.

Brazilië F1 Grand Prix-kwalificatie - Tijden, welke tv-zender en meer

Zorgen bij GPDA na ongelukken met worstenbanden

'Red Bull vangt bot: strengere achtervleugeltests worden pas in 2022 ingevoerd'

WTCR-titel opnieuw voor Ehrlacher, punten voor Coronel in Sochi

Waarom Hamilton de auto uit 2022 niet test in de simulator

Marko sprak met FIA na "eenzijdige beslissingen" in het voordeel van Mercedes

Hamilton: 'Ervaring zal Verstappen alleen maar sterker maken'

Red Bull organiseert expositie over Verstappen in Breda

'Red Bull vangt bot: strengere achtervleugeltests worden pas in 2022 ingevoerd'

Waarom Hamilton de auto uit 2022 niet test in de simulator

Marko sprak met FIA na "eenzijdige beslissingen" in het voordeel van Mercedes

F1 dienstregeling: De aangepaste tijden voor de première in Saoedi-Arabië