Hulpmiddelen kopen bij apotheek moeilijker door polis Zilveren Kruis - Kassa - BNNVARA

2021-11-29 10:48:33 By : Mr. Richard Ho

Elke zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het 'Zilveren Kruis Huisartsen Overleg Team' van de Landelijke Vereniging van Huisartsen (LHV) vindt dat een goede samenwerking met lokale apothekers behouden moet blijven. De vereniging verwacht van de verzekeraar op korte termijn oplossingen voor de problemen die voortkomen uit hun polis, maar geeft ook aan dat Zilveren Kruis hierin achterloopt. De LZV blijft in gesprek met de verzekeraars. Lees hier de volledige reactie.

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

Ik moest weer compressiekousen aan vanwege oedeem, mijn oude waren versleten en ik kreeg van het bedrijf dat compressiekousen maakt te horen dat ik eerst verband moest hebben, daarna kreeg ik het verband van de kleedkamer voor het weekend! Toen ik er meer van wilde, kreeg ik te horen dat het niet vergoed zou worden via de verzekering? Mijn apotheek heeft een contract met ANY (welke site is nog niet beschikbaar om bestellingen te plaatsen) en een leverancier van benodigdheden! Ik heb de verbanden besteld en de volgende dag ontvangen. Maar ik moest geopereerd worden, en hoewel er een prachtig ziekenhuis in mijn woonplaats is, worden bepaalde operaties uitgevoerd in het nabijgelegen ziekenhuis trouwens, hebben ze dezelfde naam en hebben ze zelfs een pendeldienst. Bij mijn ontslag kreeg ik een recept voor verbandmiddelen mee, maar aangezien de ziekenhuisapotheek om 18:00 uur sloot, werd ik doorverwezen naar de ziekenhuisapotheek in mijn woonplaats. Ze zeiden in eerste instantie dat ik deze artikelen niet vergoed kreeg van de verzekering, en dat ze ze niet op voorraad hadden! maar ik kreeg de nodige middelen voor het weekend op vrijdagavond, de rest zouden ze doorgeven aan Apothekerszorg. Maandag gebeld, kreeg toen te horen dat de middelen waren vergoed, en ik kreeg mijn geld terug, de rest van de middelen werd thuisbezorgd. De verbandmiddelen werden geleverd per doos van 50-75 stuks. Alleen Postnl zou het moeilijk krijgen door niet goed aan te bellen! Toen ik voor de tweede keer werd geopereerd, zei deze ziekenhuisapotheek dat ik het niet terug kon krijgen, tenzij ik me aanmeldde bij deze leveranciersgroep, dat wilde ik niet, ik heb eindelijk de spullen uit clementie gekregen, + een follow-up voorschrift. 2 knelpunten : de leverancier kan alles leveren, maar met een minimale bestelhoeveelheid, per doos van 50 of 100 stuks! Bij de behandeling van bepaalde operatiewonden kan het te gebruiken verbandmateriaal zomaar veranderen, dus bestel voorzichtig! ten tweede, elke keer dat je bij de apotheek te horen krijgt dat de middelen niet worden vergoed, en dat is niet noodzakelijk waar, als je de namen van de leveranciers noemt, zullen ze begrijpen dat je de routine kent. Overigens, als je meer materiaal wilt, is het vaak beter om dit telefonisch via de kleedkamer of de huisarts te vragen en te laten doorsturen. Mijn apotheek zit onderin het pand onder de huisartsenpraktijken, maar een bestelling die op vrijdag is besteld wordt vaak op dinsdag verwerkt en op woensdag bezorgd, omdat alles gefaxt moet worden?? Als je nu 4 dozen vol verband hebt die je niet meer zou gebruiken, vraag je je dan af wat nu de bezuinigingen zijn?

Schandalig! Ik ben het eens met de kritiek en wil eraan toevoegen dat het er niet makkelijker op wordt voor niet-ouderen zonder taalproblemen. Ze moeten nu voor hun medicijnen naar de apotheek en blijven thuis voor 'hulpmiddelen', omdat deze niet door de apotheek mogen worden verstrekt. Niet ideaal als je niet thuis kunt werken. Bovendien vind ik het onderscheid tussen 'medicijnen' en 'hulpmiddelen' bizar. Zo heeft een diabetespatiënt geen zin om insuline (medicijn) toe te dienen als hij/zij geen naald (gereedschap) heeft om het toe te dienen. Terwijl het toedienen van insuline een eerste levensbehoefte is voor diabetespatiënten. Is het niet beter om de uitgifte hiervan toe te vertrouwen aan apothekers dan aan fabrikanten en overbelaste bezorgdiensten? En als dat laatste absoluut nodig is om het betaalbaar te houden; gebruik dan apothekers bij de bezorgdiensten en bezorg alles (ook de medicijnen) om het voor de patiënten betrouwbaar en enigszins eenvoudig te houden.

Voor de zorgverzekeraar is het niet altijd goedkoper. Pharmacy Care was in het begin erg opdringerig en nam ook de plaats van de dokter in. Elke 3 maanden belden ze dat we opnieuw moesten bestellen. We hebben niets nodig dacht ik en maakte dat duidelijk. Apotheekzorg gaat ervan uit dat iedereen elke dag dezelfde materialen gebruikt (bij ons naalden, teststrips voor diabetes etc.). Bij ons is dit variabel per dag. We hebben ze duidelijk gemaakt dat we zouden bellen als we iets nodig hadden. Pharmacy Care probeerde de volgende truc door simpelweg de materialen die we gebruikten met regelmatige tussenpozen op te sturen. Ze noemden het een abonnement. Dat hebben we geweigerd. Helaas hebben we uit de periode daarvoor honderden, zo niet duizenden euro's aan teveel gestuurd/geforceerd materiaal weggegooid of gedropt bij kennissen die het zelf moesten betalen. Elke verandering is geen verbetering.

Als ik nieuwe zwachtels nodig had, kon ik die de volgende dag ophalen bij de apotheek zodra het recept was doorgestuurd. Ik vroeg altijd om nieuwe als ik nog een week had. Nu deed ik dat weer en ik had het geluk dat ik mijn bestelling kreeg op de laatste dag dat ik nog verband had. Het zou toch niet zo lang moeten duren? Als de apotheek bij de groothandel bestelt, kan deze deze binnen een dag in huis hebben. Als particulier duurt het een week. Belachelijk. Ik zou ook graag willen weten hoeveel ze hiermee besparen en waar dat geld naartoe gaat. Ik wil mijn eigen gezondheid en die van anderen niet op het spel zetten omdat de zorgverzekeraars een hogere bonus willen. Gezondheidszorg moet niet over winst gaan, maar over het helpen van mensen.

Gewoon regelmatige bezuinigingen. Maar ja, de bonus van het bestuur en reservering voor aandeelhouders is veel belangrijker dan patiënten. Het wordt heel moeilijk om terug te keren naar 1 zorgverzekering onder overheidstoezicht, met 1 directie (maximaal Balkende norm), in plaats van tientallen directies bij al die louche bedrijven.

Dus de meest kwetsbare patiënten moeten nu als experts hun eigen apparaten bestellen. Moeten een computer of een mobiele telefoon hebben om hun bestellingen te plaatsen. Abonnement nemen als er al een tekort aan inkomen is? En daarna zullen er zoveel benzinebussen rondrijden om de leveringen te doen, mensen moeten dan thuis blijven, maar tegelijkertijd neemt de vervuiling van de lucht door al het verkeer toe. Dit is Nederland onwaardig. Gewoon schandalig.

Silver Cross beweert dat meer dan de helft van de 500.000 verzekerden die afhankelijk zijn van hulpmiddelen al bestellen via een speciaal bedrijf. Ik kan niet controleren of dat waar is, maar wat niet gezegd wordt is dat met de nieuwe maatregelen het pakket dat buiten de apotheek besteld moet worden flink uitgebreid is met alle hulpmiddelen, waaronder verbandmiddelen en naalden voor de insulinepennen. katheters en plaszakken moeten ook buiten de apotheek worden aangeleverd. hoe stel je je dat voor op een drukke vrijdagmiddag? de aanvragen komen meestal gewoon bij de apotheek terecht en daar kunnen/mogen ze niets mee. zelfs het geven van monsters is "verboden", dan is het niet verwonderlijk dat apotheken mensen weg moeten sturen met een kopie van het recept en het telefoonnummer van ZK/Achmea (zoals ZK zelf propageert in een brochure). en wat gebeurt er dan? voor zover wij weten zijn de telefoonlijnen bij de verzekeraar niet alleen roodgloeiend, maar zijn ze zelfs doorgebrand met rode rook. Lukt het je toch om door te komen, dan kan de baliemedewerker niet veel meer doen dan je doorverwijzen naar een van de landelijk opererende bedrijven. als je daar terecht komt is er wel materiële kennis (hoop ik) maar geen kennis van het dossier van de betrokken patiënt/cliënt. kortom een ​​brullende bende en een gierende chaos is het resultaat. Het komt ook voor dat bedrijf A een deel van de bestelling levert en bedrijf B de rest. apotheekzorg laat het ons weten: we waren niet voorbereid op de haast etc. Naar mijn mening was geen van de betrokken partijen ergens op voorbereid en de enige motivatie is de 25 tot 30 miljoen die ZK/Achmea met deze stap denkt te bezuinigen . dan ben je geen zorgverzekeraar, maar een gewone tolinner of erger. een trieste degeneratie van een deel van de eerstelijnszorg is het dramatische resultaat. dit beleid moet met de grootste spoed worden gecorrigeerd. zo niet door de NZA dan door de politiek. het item kan mogelijk een rol spelen bij de komende Tweede Kamerverkiezingen in maart.

Nogmaals, de zwakkeren in de samenleving zijn het slachtoffer van de zogenaamd gunstiger marktwerking voor iedereen. VVD/Rutte cs bedankt

dus laten we links aan een meerderheid helpen bij de komende parlementsverkiezingen

Genoeg reden om niet meer bij Achmea te verzekeren!

DSW en ONVZ zijn de verzekeraars die dit nog netjes regelen

En dat hebben we allemaal te danken aan die geweldige waardeloze nieuwe zorgverzekering dankzij Hoogervorst en zijn geweldige rechtse club maakt de gewone man absoluut geen kans in dit geweldige Nederland en dan is er nog 4 jaar ellende Rutte!

maak uw klachten openbaar of meld dit bij een van de oppositiepartijen. Let op: het is nog maar een paar weken voor de Tweede Kamerverkiezingen. misschien kan dat helpen

Ik werk als apothekersassistente. Wij mogen niets meer aan onze klanten leveren. Wij mogen onze opdrachtgever aanmelden bij Elke of HMB. De klant moet een formulier invullen en ondertekenen voordat we de klant kunnen registreren. Zonder formulier kunnen en kunnen wij niets. Meestal zijn deze cliënten bejaard, ziek of gehandicapt en kunnen ze niet naar de apotheek. Het formulier wordt per post naar de klant gestuurd en wordt meestal per post teruggestuurd. Dat kost te veel tijd! Pas dan kunnen wij de opdrachtgever inschrijven. Daarnaast hebben we een geldig voorschrift nodig. Op dat recept moet een vergoedingscode staan. Als er geen code is of een verkeerde code, bijvoorbeeld b2 in plaats van b4, dan heb je een probleem. Nadat wij de opdrachtgever hebben aangemeld aan de hand van het formulier, moeten wij deze verwerken in het cliëntdossier. We moeten het recept scannen en uploaden naar de site waar het wordt verwerkt. Als er een verkeerde code is, wordt het hele ding afgewezen en krijgt de klant niets thuisgestuurd. Weer een vertraging. De assistente moet dus de huisarts bellen voor een correct recept, afwachten of dat recept wel of niet is binnengekomen en dan scannen en opnieuw uploaden. En hopen dat het goed komt want ik zie niet wat en wanneer de cliënt iets thuis krijgt. Ook op de post is het erg druk waardoor het lang duurt voordat de benodigde materialen bij de opdrachtgever zijn. Klanten bellen dan de apotheek waar deze blijft. Soms is er bij het externe bedrijf helemaal niets gebeurd en kun je op de interventieknop drukken zodat ze ernaar kijken? Geen idee wat ze daar doen. Ik benadruk dat het gaat om ouderen die incontinent, ondervoed, ernstig ziek, dement of gewond zijn. Ze zitten niet de hele dag op hun telefoon of laptop om hun spullen online te regelen. Zij regelen hun zaken persoonlijk in de apotheek of telefonisch. Het is om te huilen!! Dit is een onnodige extra schakel in de zorg. En waarom? Zodat er toch nog ergens geld aan de strik hangt voor zorgverzekeraar en extern bedrijf? Wat krijgt de apotheek hiervoor? Nou niks natuurlijk. De assistenten mogen alle bovenstaande werkzaamheden uitvoeren en boze klanten beantwoorden dat je niet mag en niet kunt helpen. We zijn elke dag erg druk. De werkdruk is veel te hoog en krijgen we nu deze extra acties? Belachelijk. En de goedbetaalde zorgverzekeraar en consorten zitten hoog en droog in een anoniem kantoor. Zorgverzekeraars hebben te veel macht. Zij bepalen wie en waar u uw middelen krijgt. Ze bepalen ook welk merk medicijn je krijgt. Dit preferentiebeleid noemen ze met een mooi woord. Ik noem het gestoord. Grote medicijntekorten in dit land omdat het allemaal goedkoop moet zijn. Ook besmette medicatie uit het buitenland is lekker goedkoop. Medicijnen van levensbelang komen er gewoon echt niet. En de apothekersassistente mag elke keer met de cliënt overleggen. En geloof me dat is echt niet leuk. De afgelopen maanden heeft de bloedverdunner Phenprocoumon als voorbeeld genomen. De assistent in de apotheek moet weer NEE verkopen aan de cliënt. Het maakt ze boos, gefrustreerd en agressief en dat kun je niemand kwalijk nemen. Maar deze dame hier werkt in de apotheek om deze mensen te helpen en nee ik verdien geen miljoen dollar salaris. Voorheen bruto 20 duizend per jaar. Geen grote bonussen hier. Gewoon geen bonus! Maar ik kan de shit repareren die de zorgverzekeraar voor ons gooit. Wat wordt eraan gedaan? Helemaal niets. Dit kan in Nederland. Zal de overheid ingrijpen? Nee natuurlijk niet. Ze zijn niet ziek of incontinent. Dat is ver van hun bed. En als ze oud en ziek zijn, hebben ze genoeg spaargeld om dat zelf te betalen. Omdat ze ook tonnen verdienen. De klootzakken zijn weer de slachtoffers...

Als apotheek zou ik geen vinger uitsteken om dingen te regelen. het lijkt een ruwe positie, maar degene die de ellende veroorzaakt zal zelf orde op zaken moeten stellen. in de tussentijd is het voldoende om in de apotheek een kopie van het recept en een kaart met het telefoonnummer van ZK/Achmea te overhandigen, zoals de verzekeraar in haar eigen brochure propageert.

de verzekeraars mogen zich niet bemoeien met de medische zorg, maar alleen zorgen voor de financiële afwikkeling. Dit geldt voor zorgverleners, medicijnen, hulpmiddelen etc

zo zou het moeten zijn, maar zo werkt het niet. de verzekeraars hebben veel vrijheid gekregen van de politiek om contracten af ​​te sluiten met zorgaanbieders, etc. dit zijn in feite wurgcontracten waar zorgaanbieders niets in te brengen hebben. als dat niet zo was, zouden apothekers zeker een einde hebben gemaakt aan de overdracht van middelen van de apotheek naar de landelijke bedrijven. Apothekers zijn niet bezig met omzet of winst, omdat de marges al zo ver waren geperst dat ze flinterdun of negatief waren, maar wat hier gebeurt is de ontmanteling van een deel van de eerste lijn. veel lawaai maken kan helpen, vooral met verkiezingen voor de deur

Schrijf je dan snel en gratis in voor de Kassa nieuwsbrief!