Plantenfictie: met vegetarische 'Burgers' erin en soja 'melk' eruit, wat brengt de toekomst voor de etikettering van plantaardig voedsel?- Ondernemingsrecht/Commercieel recht - Europese Unie

2022-04-21 08:13:46 By : Ms. Susan H

Mondaq maakt op deze website gebruik van cookies.Door onze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies zoals uiteengezet in ons privacybeleid.De Europese markt voor plantaardig alternatief voedsel zal naar verwachting groeien tot € 2,4 miljard in 2025, van € 1,5 miljard in 2018. Deze groei wordt bewezen door de toenemende populariteit van trends zoals Veganuary, die het hoogste aantal deelnemers tot nu toe zag in 2020. Steeds meer voedingsbedrijven, waaronder populaire ketens als McDonald's en Pret, breiden hun veganistische en vegetarische opties uit.Wetgevers moeten nu rekening houden met de regelgevende effecten van deze marktveranderingen, een gebied dat in het verleden verwarrend en controversieel was.Op 23 oktober 2020 heeft het Europees Parlement gestemd om voorstellen te verwerpen om plantaardige producten te verbieden om traditionele 'vlees'-termen zoals steak, worst en burger te gebruiken.Het verbod werd aangevraagd door boeren en de vleesindustrie, wier argument is dat het gebruik van dergelijke woorden voor niet-vleesproducten een misleidende etikettering is en de consument kan misleiden.Ze stellen bijvoorbeeld dat het gebruik van termen 'vlees' op verpakkingen van plantaardig voedsel zou kunnen impliceren dat dergelijke producten dezelfde voedingswaarde bieden als vlees.Als alternatief kunnen labels als 'veggie discs' (hamburgers) en 'vegan tubes' (worstjes) worden gebruikt om verwarring te voorkomen.Vegetarische voedingsbedrijven, milieuactivisten en anderen hebben hun bezorgdheid geuit dat een verbod op het gebruik van dergelijke woorden consumenten kan ontmoedigen om plantaardige alternatieven te proberen, een verschuiving in eetpatronen die zij als essentieel beschouwen voor de bevordering van gezondheid, dierenwelzijn en ecologische duurzaamheid.Ze betwisten de bewering dat consumenten gemakkelijk worden misleid door dergelijke etikettering en wijzen erop dat plantaardige alternatieven al tientallen jaren bestaan ​​en dat mensen weten wat ze kopen.In 2019 ontdekte de EU-subcommissie voor energie en milieu van het House of Lords dat minder dan 4% van de mensen ooit onbedoeld een vegetarische maaltijd had gekocht, omdat ze deze hadden verward met een vleesversie.Er wordt aangevoerd dat een verbod onnodig beperkend zou zijn voor een groeiende industrie.In tegenstelling tot vleesalternatieven stemden de wetgevers voor voorstellen voor strengere etikettering van plantaardige zuivelvervangers.Ze steunden een voorgesteld verbod op termen die vergelijkbaar zijn met zuivel, zoals 'melkachtig', voor producten die geen zuivelingrediënten bevatten.Deze aanpak strookte met de bestaande uitspraak van het Europese Hof van Justitie 1, in 2017, om veel puur plantaardige zuivelproducten te verbieden om namen als melk, boter of kaas te gebruiken.De recente stemming weerspiegelt de bredere veranderingen waarmee relevante belanghebbenden in de sector worden geconfronteerd.Naarmate consumenten avontuurlijker en bewuster omgaan met de producten die ze kopen, en naarmate de plantaardige markt groeit, zal dit onvermijdelijk een domino-effect hebben op de vleesindustrie en haar marktaandeel.Het is daarom misschien niet verwonderlijk dat sommigen de roep om strengere etikettering van alternatieve voedingsmiddelen steunen.Gezien deze trend, proberen veel gevestigde voedings- en drankenbedrijven al om het risico te beheersen door hun assortiment alternatieve producten uit te breiden (in 2017 nam Danone bijvoorbeeld de toonaangevende producent van zuivelalternatieven Alpro over).Het lijkt dan ook onwaarschijnlijk dat de stemming in het Europees Parlement het einde van het verhaal is voor de etikettering van plantaardige producten.Er zal ongetwijfeld druk blijven bestaan ​​voor een soort regulering over wat vlees- en zuivelvrije alternatieven mogen heten.Een mogelijk compromis dat zou kunnen worden voorgesteld door degenen die meer regulering blijven steunen, zou kunnen zijn dat etiketten zoals 'vegetarische burgers' worden toegestaan, zolang de verpakking maar duidelijk maakt dat er geen vlees in zit.De eventuele impact hiervan op de consumenten valt echter nog te bezien.Over het algemeen is er, ondanks dat de bekende termen in verband met de plantaardige markt al vele jaren in de mainstream aanwezig zijn, nog steeds geen duidelijke regeling voor etikettering (vooral gezien de tegenstrijdige benadering van vlees en zuivelproducten).Met een groeiende markt waaraan bedrijven zich aanpassen en een toename van nieuwe producten, is het reguleren van de taal die voortvloeit uit deze marktveranderingen noodzakelijk voor meer harmonisatie over het hele blok en om gelijke tred te houden met sociale veranderingen.De stemming maakt deel uit van een breder plan om het gemeenschappelijk landbouwbeleid van het blok te hervormen en het EU-parlement moet een compromis sluiten met de lidstaten over een definitief beleid, inclusief de voorgestelde nieuwe beperkingen op de etikettering van zuivelproducten.Aangezien de Brexit-overgangsperiode op 31 december 2020 afloopt, is het echter onzeker of het VK eventuele definitieve voorstellen zal volgen.Aangezien het VK de grootste markt in Europa is voor de consumptie van plantaardige producten, geeft de vraag hoe zowel consistentie als duidelijkheid in de regulering van etiketten te waarborgen, zeker stof tot nadenken.Dit artikel is geschreven in samenwerking met Jenny Wright, advocaat-stagiair in het team voor commerciële geschillenbeslechting.1. Arrest van het Hof (Zevende kamer) van 14 juni 2017 in zaak C-422/16, Verband Sozialer Wettbewerb eV tegen TofuTown.com GmbH ECLI:EU:C:2017:458.De inhoud van dit artikel is bedoeld als algemene leidraad voor het onderwerp.Er moet specialistisch advies worden ingewonnen over uw specifieke omstandigheden.© Mondaq® Ltd 1994 - 2022. Alle rechten voorbehouden.Wachtwoord Wachtwoorden zijn hoofdlettergevoeligGratis, onbeperkte toegang tot meer dan een half miljoen artikelen (limiet van één artikel verwijderd) vanuit de verschillende perspectieven van 5.000 toonaangevende advocaten-, accountants- en advieskantorenArtikelen afgestemd op uw interesses en optionele waarschuwingen over belangrijke wijzigingenOntvang prioriteitsuitnodigingen voor relevante webinars en evenementenU hoeft het maar één keer te doen, en lezersinformatie is alleen voor auteurs en wordt nooit aan derden verkocht.Dit hebben we nodig om u te kunnen matchen met andere gebruikers van dezelfde organisatie.Het maakt ook deel uit van de informatie die we delen met onze inhoudsaanbieders ("Bijdragers") die gratis inhoud bijdragen voor uw gebruik.