Auto-industrie: zo bemiddelt de VDA tussen fabrikanten en leveranciers

2022-07-23 10:39:24 By : Ms. Sophie Liu

De filterspecialist heeft contracten met autofabrikanten opgezegd omdat zij het niet eens konden worden over gemeenschappelijke voorwaarden.De filterspecialist heeft contracten met autofabrikanten opgezegd omdat zij het niet eens konden worden over gemeenschappelijke voorwaarden.Düsseldorf, Stuttgart Het is een opmerkelijke brief die de Duitse Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) vrijdagochtend aan haar leden stuurde."Samen naar succes - Principes van samenwerking tussen autofabrikanten en hun partners" staat boven het VDA-papier dat beschikbaar is voor het Handelsblatt.Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat de autofabrikanten en hun leveranciers geen vijanden zijn.Maar het is niet meer.Zelden in de geschiedenis is de relatie tussen autofabrikanten en leveranciers zo ver uit elkaar gedreven als nu.En zo'n brief, waarin de vereniging aandacht vraagt ​​voor de gedragsregels in de branche, bestaat al 20 jaar niet meer.Het probleem: omdat fabrikanten, zoals Mercedes in het bijzonder, voorrang geven aan dure modellen in productie, missen leveranciers de hoeveelheden massamodellen waarmee ze alleen maar waar voor hun geld kunnen krijgen.Autofabrikanten eisten ook prijsverlagingen van leveranciers, terwijl ze zelf recordwinsten boekten in het tweede kwartaal met dubbelcijferige verkoopopbrengsten, volgens een branchedeskundige die anoniem wilde blijven."Dat viel niet in goede aarde bij de leveranciers."De eerste leveranciers, zoals filterspecialist Mann+Hummel, zagen zich al genoodzaakt hun contracten met autofabrikanten op te zeggen.Het Handelsblatt berichtte hierover eind mei.Vind nu de beste vacatures en ontvang een e-mail.Thomas Fischer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Mann+Hummel, heeft nu voor het eerst officieel bevestigd dat de leverancier de contracten met autofabrikanten binnen de toegestane kaders heeft beëindigd en de leveringen op tijd heeft stopgezet."Het is heel normaal als je contracten beëindigt waar beide kanten niet meer om kunnen lachen", zegt de voorzitter van de raad van commissarissen."Uiteindelijk moeten de leveranciers in een gewijzigde omgeving opnieuw leren onderhandelen over prijzen als ze nog voldoende vertrouwend met de fabrikanten samenwerken", waarschuwt Fischer.Volgens de VDA zouden de "traditionele partnerschappen tussen fabrikanten en hun partners op de proef worden gesteld in een krimpende markt voor voertuigen met verbrandingsmotoren".Vertrouwen in het partnerschap tussen fabrikanten, leveranciers en ontwikkelingsdienstverleners is daarom een ​​elementaire voorwaarde."Duurzaamheid in de fabrikant-leverancierrelatie richt zich met name op stabiliteit, langdurige samenwerkingen, transparante en tijdige communicatie en het delen van risico's en kansen", waarschuwt de vereniging in haar brief aan de aangesloten bedrijven.Meest recentelijk, na het werk van de stoere voormalige Volkswagen-inkoopmanager Ignacio Lopez, waren autofabrikanten en toeleveranciers zo aan elkaar geklonken.Tot zijn vertrek in 1996 oefende hij een enorme prijsdruk uit op leveranciers en veroorzaakte hij kwaliteitsproblemen met behulp van de overweldigende marktmacht van Europa's grootste autofabrikant.De harde houding van de Spanjaard tegenover leveranciers bleef ook na zijn vertrek bij Volkswagen nog lang een beleid.Daarbij voelde de VDA zich in 2003 genoodzaakt te bemiddelen.De branchevereniging verwijst in een verklaring: "Fabrikanten, leveranciers en ontwikkelingsdienstverleners hebben gezamenlijk overeenstemming bereikt over een update van erkende en betrouwbare principes van samenwerking".Een VDA-woordvoerder reageerde op de brief dat de raad van bestuur unaniem tot deze update heeft besloten om de goede samenwerking tussen de bedrijven te onderstrepen.De paper bouwt voort op de bestaande principes en wil deze versterken voor de toekomst.Op dit moment bieden echter de enorm gestegen energieprijzen en grondstofprijzen, extra kosten voor logistiek en inflatie, waarmee de automobieltoeleveranciers zitten, potentieel voor conflicten.Continental gaat ervan uit dat de materiaal-, inkoop- en logistieke kosten alleen al dit jaar ruim drie miljard euro hoger zullen liggen en dat is een van de redenen waarom het zijn winstdoelstelling moest inleveren.Ook bij Bosch, ZF en Mahle stapelen de kosten zich op.De situatie is nog kritieker voor middelgrote leveranciers.Volgens het inkoopstrategieadviesbureau HZ Group zouden deze alleen al kunnen leiden tot extra kosten tot 228 miljard euro.Een extra last kunnen de eisen zijn van ruim zeven procent loonsverhoging in de huidige loonronde.De autofabrikanten kunnen een hoge deal betalen, de grote leveranciers misschien net zo veel.Dit kan het einde betekenen voor middelgrote en kleinere leveranciers.Volgens een recent onderzoek van de werkgeversorganisatie Südwestmetall wordt een kwart van de bedrijven in de metaal- en elektrische industrie in Baden-Württemberg al geplaagd door "existentiële zorgen", aldus het hoofd van de vereniging, Joachim Schulz.Hoewel prijsstijgingen mogelijk zijn als gevolg van de sterk gestegen materiaalprijzen, worden de leveranciers tot hun breekpunt gedreven door het “deels verstorende bestel- en afroepgedrag van de autofabrikanten, gekoppeld aan de problemen in de bevoorrading keten, dat wil zeggen sterk stijgende prijzen en een gebrek aan beschikbaarheid van grondstoffen”, zegt Mann + Hummel-commissaris van commissarissen Fischer.Een leverancier die anoniem wil blijven, ziet de relatie met de fabrikanten altijd als moeizaam.De ondernemer had vooral kritiek op de omgang van de autofabrikanten met de leveringscontracten."Ze hebben contracten verbroken, bijvoorbeeld omdat ze op veel te korte termijn opzeggen en soms gewoon leveranciers vervangen."De VDA-voorzitter moet zich houden aan de grenzen van de antitrustwetgeving wanneer hij probeert te bemiddelen.De VDA-voorzitter moet zich houden aan de grenzen van de antitrustwetgeving wanneer hij probeert te bemiddelen.Daarentegen hadden veel leveranciers afgezien van aanpassingsclausules bij kostenstijgingen zoals energie."Het zal ons niet meer overkomen.Alle leveranciers kijken nu met arendsogen naar de nieuwe contracten”, zegt een hooggeplaatste manager uit de toeleveringsindustrie.Sommige leveringscontracten zouden dan liever achterwege blijven.Een dergelijke stap zou in het verleden ondenkbaar zijn geweest.>> Lees hier: Distributiestrijd in de auto-industrie: leveranciers eisen kostendeling van autofabrikanten"De Duitse auto-industrie komt alleen maar beter uit de crisis als iedereen voor elkaar zorgt", waarschuwt VDA-vicevoorzitter Arndt Kirchhoff.Je zit vast in een supply chain en de fabrikanten zouden de leveranciers ook niet teleurstellen.De ordersituatie bij autoleverancier Kirchhoff is nog steeds goed, maar ook de productie bij het familiebedrijf wordt teruggeschroefd omdat onduidelijk is hoeveel de autofabrikanten kunnen inkopen.Net als voorheen worden geplande leveringen slechts op zeer korte termijn geannuleerd.De machtige branchevereniging loopt echter tegen de grenzen van de antitrustwetgeving aan in haar bemiddelingspogingen.Dit heeft te maken met het ledental van de vereniging.Terwijl autofabrikanten en toeleveranciers bijvoorbeeld in hun eigen verenigingen op Europees niveau zijn georganiseerd, autofabrikanten in Acea en toeleveranciers in Clepa, zitten de bedrijven in Duitsland samen in de VDA.Dit maakt het voor de VDA moeilijk om belangen af ​​te wegen zonder verdenking van prijsafspraken.Meer: Chemie top, automotive toeleveranciers flop: welke sectoren hebben het sterkste prijszettingsvermogen?Reageren op dit artikel is uitgeschakeld.In mijn professionele carrière, na al 45 jaar, is het motto altijd geweest: leven en laten leven.Op dit moment telt alleen hebzucht.Het is nooit genoeg, ongeacht de kosten, maar het resultaat is onvermijdelijk.De zogenaamde CEO's zullen daar pijnlijk nota van moeten nemen.Elke schroef heeft een uiteinde.De autofabrikanten zijn inmiddels zo arrogant geworden dat elke leverancier hen de rug zou moeten toekeren.In deze omgeving valt nauwelijks geld te verdienen, terwijl de schatkist van de autofabrikanten steeds voller wordt.Ik hoop dat de leveranciers ze uiteindelijk zullen laten hangen en bloeden zoals ze nu doen.Dit heeft niets met partnerschap te maken!We voelen dit momenteel (Märkischer Kreis) waar een bekende leverancier 800 werknemers schrapt en zelfs zijn IT naar Hongarije verhuist.Ik zou op dit moment niets overmaken aan Mr. Orban.VW en anderen (met de steun van de heer Weil) verdienen geld en de leveranciers vallen door de kieren, de anderen (BMW en Mercedes) zijn niet beter.Het heeft nooit iets met partnerschap te maken gehad.

ml>