"Wrap Walnut" betonnen kano is ontwerpwinnaar

2022-07-23 10:41:32 By : Mr. Mr Dai

Kunnen betonnen kano's drijven?Hiervoor moeten ze voldoende dunwandig zijn.Dit werkt bijzonder efficiënt met een wikkeltechniek.De betonnen kano "Uffgeblähte Wickelwalnuss" kort voor voltooiing in het laboratorium voor bouwmaterialen, bouwfysica en bouwbehoud van de Frankfurt UAS.Studenten van de opleiding Civiele Techniek aan de Frankfurt University of Applied Sciences (Frankfurt UAS) bouwden in het wintersemester 2021/22 en in het zomersemester 2022 twee betonnen kano's met verschillende methoden in een studieproject met ongeveer 15 deelnemers.Bij de Concrete Canoe Regatta 2022 in Brandenburg an der Havel behaalden ze de eerste plaats in de categorie "Bouw" met een van hen, de "Uffgeblähten Wickelwalnuss".Verdeeld in verschillende teams, behandelden de studenten gedurende een semester de individuele aspecten die nodig zijn voor de constructie van de betonnen kano.Naast de productie van bekisting hielden ze zich ook bezig met statische berekeningen en de selectie en samenstelling van de grondstoffen voor een duurzame kano.“We kennen allemaal beton als een solide bouwmateriaal.Daarom zou je op het eerste gezicht niet denken dat je er een drijvende kano van zou kunnen bouwen”, legt Prof. Dr.-Ing uit.Petra Rucker-Gramm, hoogleraar bouwmaterialen, bouwfysica, onderhoud van gebouwen en geoptimaliseerd bouwen aan de Frankfurt UAS, die samen met Prof. Dr.-Ing.Michael Horstmann, hoogleraar Betonconstructies en Constructietechniek, die de projecten begeleidde.Door de dunwandige constructie, de waterverplaatsing en het resulterende drijfvermogen kan hij toch zwemmen.De uitdaging hier is niet zozeer het zorgen voor het zwemvermogen, maar veeleer de ontwikkeling en toepassing van innovatieve ontwerp- en materiaalconcepten.De studenten van het wintersemester ontwierpen eerst een CAD-model voor de kano "Uffgeblähte Wickelwalnuss" en bouwden vervolgens twee identieke, ongeveer 5,5 meter lange bekistingen van dun, flexibel multiplex.Met behulp van een ingenieus plug-in systeem konden beide vormen op elkaar worden geschoven en samengevoegd tot een coconachtig lichaam.Het lichaam was op twee schragen gemonteerd, zodat het om zijn as kon draaien.Tegelijkertijd ontwikkelden de aspirant-civiel ingenieurs een beton dat zowel licht en duurzaam als waterdicht en sterk is.Om dit te doen, werkten ze met een aggregaat dat werd gerecycled uit afvalglas en daarom een ​​licht, hulpbronnenbesparend alternatief is voor andere aggregaten.Het beton werd versterkt met textiel van glas.Daarnaast bepaalden de studenten een groot aantal parameters, waaronder bijvoorbeeld de levenscyclusanalyse van de kano.De kano werd uiteindelijk vervaardigd door de wikkeling van met textiel versterkte betonplaten te overlappen - vergelijkbaar met een gipsafgietsel.De studenten hebben hiervoor een methode gevonden waarmee het beton heel dun om de bekisting kan worden gewikkeld: ze wikkelden de twee bekistingsstukken, die in elkaar waren geschoven en vooraf met folie waren bedekt, met het speciaal hiervoor ontwikkelde betonmengsel .Terwijl sommige studenten altijd nieuw beton aan het mengen waren, werkten anderen aan de "productielijn" om het beton gelijkmatig op het textiel aan te brengen.Direct daarna werd het beton-textielcomposiet op de draaibare bekisting gewikkeld.Na een korte droogfase van slechts enkele dagen sneden de studenten deze "walnoot" door en maakten de twee kano's los die nu van hun bekisting waren gemaakt.Een van hen was voorbereid op de betonnen kanoregatta.Blij met het succes bij de betonnen kanoregatta 2022: De studententeams van de "Uffgeblähte Wickelwalnuss" en "Schepp gewiggelt" van de Frankfurt UAS (hier te zien in witte T-shirts).Foto: Betoninformatiecentrum / Sascha SteinbachDe studenten van het zomersemester 2022 hadden slechts zes weken om hun werk af te maken.Ze ontwierpen hun eigen bekisting voor hun 'Schepp gewiggelt'-kano, die is afgeleid van de 3D-laserscan van een wedstrijdkano.Met behulp van een 3D-ontwerpprogramma werd het bekistingslichaam verdeeld in meer dan 30 plakken langs de lengteas.Met behulp van papieren sjablonen werden vervolgens meer dan 30 polystyreenschijven op maat gesneden, opgesteld op een stalen as en omwikkeld met vlies om de bekisting te vormen.Het concrete recept is ontleend aan de "Uffgeblähten Wickelwalnuss" en het inpakproces werd verder geoptimaliseerd, zodat de Frankfurt UAS op de regatta vertegenwoordigd was met een tweede ingepakte kano.De studenten gingen ook door met het multimediale uiterlijk en de presentatiestatus van beide kano's en documenteerden het bouwproces van beide kano's.De Concrete Canoe Regatta is een internationale wedstrijd die in 1986 in Duitsland werd geïnitieerd door de toenmalige Federale Vereniging van de Duitse Cementindustrie.De wedstrijd wordt om de twee jaar gehouden.Meer dan 100 teams van beroepsscholen, universiteiten en andere instellingen waar betontechnologie wordt onderwezen uit heel Duitsland en andere Europese landen nemen deel.De uitdaging in de ontwerpwedstrijd is om een ​​zo innovatief mogelijk kanoontwerp te ontwikkelen.Er is ook een sportwedstrijd en een ontwerpwedstrijd.Lectoraat voor "Lichtgewicht bouwen en bouwen met nieuwe materialen"W2 onderzoekslectoraat bouwinformatica in bouwprocesmanagement (m/v/d)De digitale transformatie van de bouwsector kan alleen slagen met gemeenschappelijke standaardenZonder scheuren!Veilige verbinding tussen wand en plafond met Cigular® plafondsteun EcoLineA 8: Nieuwe maatstaven zetten met de AlbaufstiegScalix® van Schöck.Daar kun je op rekenen.De langste tunnels ter wereldDe hoogste dam van Duitsland in de kijkerAfkortingen uit de bouwsectorHoutbouwprijs voor hal met grootste dakconstructie ter wereldRond 10 procent reële prijsstijging in de bouw – versoepeling in 2022?Op deze site worden ook cookies gebruikt.We kunnen het gebruiken om het paginagebruik te evalueren om op gebruik gebaseerde redactionele inhoud en advertenties weer te geven.Dit is belangrijk voor ons, omdat ons aanbod wordt gefinancierd door advertenties.Het gebruik van de site wordt beschouwd als toestemming voor het gebruik van cookies.Verdere informatie